
MÅNGA ANVÄNDNINGSOMRÅDEN
Paygoo Prepaid MasterCard® Reload kan användas för betaltjänster och varuinköp samt för överföringar mellan Reload-kort. Betalkortet passar bra för onlineköp, internationella resor och när du vill ha kontroll över dina kostnader.
ENKELT ATT SKAFFA
Paygoo Prepaid MasterCard® Reload kan köpas på Pressbyrån och 7/Eleven. Du kan fylla på kortet med ett valfritt belopp mellan 200 – 1500 SEK.
INGEN KREDITUPPLYSNING KRÄVS
Ingen kreditupplysning krävs.
ENKELT ATT ANVÄNDA
Du kan använda Paygoo Prepaid MasterCard® Reload för att handla online eller i butik så länge de tar emot MasterCard.
Allt du behöver göra är att validera ditt Paygoo -konto med bank -ID, och kortet är klart att användas över hela världen.
SÅ FUNGERAR DET
1. Köpa betalkortet: Kortet kan köpas hos en av våra många återförsäljare.
2. Aktivera: Skapa ett användarkonto på vår webbplats och verifiera kontot med ID. Du är nu redo att aktivera Reload kortet.
3. Load & Reload: Fyll på betalkortet med pengar hos en av våra återförsäljare, när de tar slut.
4. Användning: Du är nu redo att handla online och i alla butiker som accepterar betalkort från MasterCard.
Avgifter | Belopp |
---|---|
Avgift för kortköp | 99 SEK |
Årsavgift (dras av vid aktivering och därefter en gång per år) | 95 SEK |
Påfyllningsavgift (tillkommer varje gång du fyller på kortet) | 29 SEK |
Avgift för extrakort som utfärdas till en ytterligare kortinnehavare eller för ersättningskort | 125 SEK |
Avgift för inlösen och uppsägning | 125 SEK |
Serviceavgift för att hämta PIN, kontrollera saldo och få en översikt över transaktioner | 5 SEK |
Avgift för papperskopia av utdraget (på begäran) | 125 SEK |
Överföringsavgifter | Belopp |
---|---|
Avgift för köp i kortets valuta | 3 SEK |
Serviceavgift (provision) för köp i annan än kortets valuta | 4% |
Avgifter för kontantuttag | Belopp |
---|---|
Avgift för uttag i bankomat i kortets valuta (bankomatens ägare kan debitera ytterligare avgifter) | 1,5 % av beloppet + 15 SEK |
Avgift för uttag i bankomat i annan än kortets valuta (bankomatens ägare kan debitera ytterligare avgifter) | Växlingsavgift (4 %) + 1,5 % av beloppet + 15 SEK |
Kortbegränsningar – FDD-profil | Belopp |
---|---|
Maximalbelopp | 500.000 SEK |
Maximal påfyllning per dag | 10.000 SEK |
Maximal påfyllning per månad | 45.000 SEK |
Maximal påfyllning per år | 360.000 SEK |
Uttagsgräns för bankomat per dag | 2.000 SEK |
Uttagsgräns för bankomat per månad | 15.000 SEK |
Uttagsgräns för bankomat per år | 150.000 SEK |
Maximal användning per dag | 50.000 SEK |
Maximal användning per månad | 100.000 SEK |
Maximal användning per år | 500.000 SEK |
1. Kortet
1.1 Dessa användarvillkor gäller för alla användare av ett Paygoo
MasterCard Reload-kort. Genom att använda kortet bekräftar du ditt samtycke
till dessa användarvillkor.
1.2 Presentkortet erbjuds av Paygoo AS (partnervarumärkespartner) och utfärdas av UAB PayrNet. UAB PayrNet är auktoriserat av Financial Conduct Authority att bedriva elektroniska penningtjänstverksamheter under (EMI) licens 900594 i Storbritannien och (EMI) licens LB001994 i Litauen.
1.3 Du ansöker om kortet med en angiven valuta. Alla hänvisningar till
denna valuta i användarvillkoren är relevanta för dig.
1.4 Kortet är en produkt för e-pengar och omfattas därför inte av brittiska Financial Services Compensation Scheme. Om UAB PayrNet mot förmodan skulle gå i konkurs kan pengarna på ditt kort bli värdelösa och oanvändbara, och du förlorar till följd av detta pengarna.
1.5 Dessa användarvillkor finns på vår hemsida www.paygoo.se. Du kan när
som helst under tiden de gäller begära en kopia av användarvillkoren.
2. Definitioner
I dessa användarvillkor har följande ord och uttryck följande betydelse,
som visas bredvid orden:
Bankomat
– en bankomat eller uttagsautomat.
Bankdag
– vardagar, måndag till fredag, från 09.00 till 17.00 (GMT), förutom
helgdagar i England och Wales.
Kort
– ditt Paygoo MasterCard Reload Prepaid Card (inklusive eventuella
ytterligare kort/ersättningskort).
SDD
– lägre beloppsgräns. Första identifieringsnivån. Du anger namn,
födelsedatum och adress, och kortet registreras baserat på dessa uppgifter.
FDD
– högre beloppsgräns. Kräver en komplett identitetskontroll via BankID.
Kortleverantör
– MasterCard.
Avgifter
– olika avgifter som kan debiteras vid köp och regelbunden användning av
kortet.
PIN-kod
– personlig säkerhetskod som används med kortet.
Kortvärde
– det maximala beloppet som kan finnas på kortet.
Säljare
– en återförsäljare eller leverantör av varor och/eller tjänster som
accepterar betalning med kort, kortnummer, PIN-kod eller kort och signatur.
Översiktstabell
– översikt över kortets avgifter, gränser och begränsningar.
Säljarens bank
– banken som används av säljaren i samband med mottagandet av utbetalningar
från transaktioner.
Paygoo MasterCard Reload Prepaid Card
– ett kort med de egenskaper som beskrivs i avsnitt 3.2.
Verifiering av identitet
– du bekräftar din personliga identitet och adress genom att göra en
elektronisk verifiering av dina uppgifter eller genom att tillhandahålla
dina ID-handlingar.
Vi/Oss/Vår(a)
– PAYGOO AB/AS.
År
– en period på tolv månader från att kortet utfärdats och varje
tolvmånadsperiod efter det.
Du/Din(a)
– den person eller personer som har mottagit kortet och har behörighet att
använda kortet enligt villkoren i detta avtal.
3. Påfyllning av kortet
3.1 I tabellen nedan visas de metoder du kan använda för att betala och
fylla på kortet första gången och varje gång efter det:
När du betalar |
Metod |
Korttyp SEK |
Korttyp SEK |
Köp |
I butik |
99 SEK |
99 SEK |
I butik |
99 SEK |
99 SEK |
|
Bankkort |
99 SEK |
99 SEK |
|
Påfyllning |
Kreditkort |
Minsta påfyllning – 200 SEK
|
Minsta påfyllning – 200 SEK
|
Påfyllning i butik |
Minsta påfyllning – 200 SEK Största påfyllning – 2 000 SEK |
Minsta påfyllning – 200 SEK Största påfyllning – 2 000 SEK |
|
Bankkort |
Minsta påfyllning – 200 SEK
|
Minsta påfyllning – 200 SEK
|
3.2 För att fylla på kortet med ett kreditkort eller bankkort måste de ha utfärdats av ett reglerat finansinstitut i Storbritannien eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och vara registrerade på samma adress som det här kortet.
3.3 Den tid det tar för saldot på kortet att uppdateras när du fyller på
kortet beror på vilken metod du använder och hur lång tid det tar för
beloppet att skickas till kortutfärdaren. Om kortutfärdaren mottar beloppet
på en bankdag uppdateras saldot samma dag. Om kortutfärdaren mottar
beloppet på en dag som inte är en bankdag uppdateras saldot nästkommande
bankdag. Du kan kontrollera överföringstiden med din bankkorts- eller
kreditkortsutgivare om du betalar från ett bankkonto eller med kreditkort.
3.4 När kortet fylls på görs betalningen i samma valuta som kortets valuta.
Valutan du har använt för att fylla på ditt kort kan vara en annan än
kortets valuta. Kontoutdraget visar den valutakurs som användes och som var
gällande det datum då ditt kort fylldes på. Valutakursen kan ändras och den
valutakurs som är aktuell när du kontrollerar är inte nödvändigtvis
densamma som användes vid påfyllningen av ditt kort.
4. Användning av kortet
4.1 Kortet är en förbetald produkt som kan användas för att betala för
varor och tjänster hos anslutna återförsäljare som tar emot MasterCard.
Visa kortet vid betalningstillfället. Använd det för att betala hela eller
en del av köpet.
4.2 Du måste registrera ditt kort när du får det. Det gör du på vår
webbsida, www.paygoo.se, där du anger dina personuppgifter, såvida inte
ditt andra kort har förlorats eller blivit stulet och du har rapporterat
förlusten eller stölden till oss.
4.3 Du får inte göra inköp som överstiger det tillgängliga beloppet på
kortet. Saldot minskar med ett belopp som motsvarar summan för dina inköp.
Om ett köp överstiger det tillgängliga saldot på kortet eller aktuella
kortbegränsningar för olika perioder, som beskrivs i avsnitt 3, (t.ex.
uttagsgräns för bankomat) kommer transaktionen att nekas.
4.4 Du kan använda kortet för att handla i butik, online eller på telefon.
Kortet kan användas för kontantuttag i bankomat. Kortet kan inte användas
för kontantuttag. Kortet är inte ett bankkort och är inte på något sätt
kopplat till ett bankkonto. Det är inte heller ett garantikort, betalkort
eller kreditkort. Du får inte någon ränta på de pengar som du fyller på.
Du får inte använda kortet:
4.4.1 för förhandsgodkända regelbundna betalningar
4.4.2 för transaktioner på bensinstationer med självservice
4.4.3 för kontanttransaktioner (förutom bankomatuttag), inklusive
kontantuttag, kontanter från en bank, betalningsorder, resecheckar,
utländsk valuta, på växlingskontor eller 4.4.4 i olagliga syften.
4.5 Kortet kan inte användas i situationer där det inte är möjligt för
säljaren att bekräfta elektroniskt att du har tillräckligt saldo på kortet
för att genomföra transaktionen. Det gäller transaktioner på till exempel
tåg, fartyg och vissa inköp under flygresor.
4.6 Vi förbehåller oss rätten att stoppa, upphäva eller begränsa kortets
eller PIN-kodens användning om vi har rimliga skäl avseende:
4.6.1 kortets, kortnumrets eller PIN-kodens säkerhet och
4.6.2 misstankar om otillåten eller olaglig användning av ditt kort eller
PIN-kod. I dessa fall har vi rätt att stoppa, upphäva eller begränsa
kortets eller PIN-kodens användning, och meddelar dig, om möjligt, om våra
kommande åtgärder samt skälet till dessa. Om vi inte har möjlighet att
informera dig i förväg ger vi dig besked snarast möjligt i efterhand.
Kravet på att informera dig gäller inte i situationer där detta skulle
kunna påverka säkerhetsåtgärder eller om det skulle vara olagligt.
4.6.3 Om du har ett SDD-kort eller ett begränsat kort kan du endast använda
det i bankomater i Norge/Sverige.
4.7 Vi tar inget ansvar för kvalitet, säkerhet, legalitet eller någon annan
aspekt för varor eller tjänster som köps med kortet. Vi tar inget ansvar om
säljare inte accepterar kortet.
4.8 Vi utfärdar inte huvudkortet till personer under 18 år. Vi kan tillåta
ytterligare kortinnehavare som är minst 13 år gamla och delar ditt saldo.
4.9 Paygoo AS/AB har rätt att blockera säljare om detta anses vara
nödvändigt.
5. Transaktioner
5.1 Du samtycker till att all användning av kortet, kortnumret och
PIN-koden fungerar som ditt godkännande av transaktionen.
5.2 Tiden för transaktionsmottagandet är då den tas emot av oss. Om en
transaktion tas emot efter 16.00 på en bankdag anses den ha mottagits nästa
bankdag. Om mottagandet sker på en dag som inte är en bankdag anses den ha
mottagits nästa bankdag.
5.3 Efter att du har godkänt en transaktion och den har skickats till oss,
eller så snart du har gett ditt godkännande till säljaren för en
förhandsgodkänd betalning kan du inte längre stoppa den.
5.4 Vi förbehåller oss rätten att neka en transaktion, eller fördröja eller
avsluta din rätt att fylla på kortet. Detta kan ske om den aktuella
telefon- eller datoranslutningen är upptagen. Det kan även ske om:
5.4.1 en transaktion överstiger det tillgängliga saldot på kortet
5.4.2 en transaktion överstiger någon av dina kortgränser
5.4.3 vi har rimliga skäl att tro att det är nödvändigt för att följa de
regler som gäller för ditt korts betalningssystem eller
5.4.4 vi har rimliga skäl att tro att det är nödvändigt för att följa
lagstiftningen eller agera enligt god praxis
6. Transaktioner i utländsk valuta
6.1 Kortet kan användas för transaktioner i en annan än kortets valuta, och
det tillkommer då en avgift.
6.2 Om du gör en transaktion i en annan än kortets valuta omvandlar vi
beloppet till kortets valuta enligt den aktuella marknadskursen eller den
valutakurs som har fastställts av ett lands regering. Vi kommer att
debitera dig en serviceavgift (provision), se översiktstabellen.
6.3 Valutakurser kan ändras och den valutakurs som är aktuell på
transaktionsdagen är inte nödvändigtvis densamma som användes vid vår
omvandling och när vi drog av serviceavgiften från saldot. Den aktuella
valutakursen kommer även att gälla för serviceavgiften. Du kan se vilken
valutakurs som användes, enligt beskrivningen i avsnitt
6.4 Ditt kontoutdrag visar växlingskursen och serviceavgiften.
7. Kontrollera ditt saldo
7.1 Du kan kontrollera det tillgängliga saldot på ditt kort eller se en
översikt över dina transaktioner på www.paygoo.se, där du loggar in på Mina
sidor, eller genom att använda vår SMS-tjänst, genom att skicka SALDOT
kund-ID till 72323. SMS-kostnaden är 5 SEK och dras från kortets saldo.
8. Kortets utgångsdatum
8.1 Kortets utgångsdatum finns tryckt på kortet. Du kan inte använda eller
fylla på kortet efter utgångsdatumet.
8.2 Om du vill fortsätta använda ditt Paygoo Reload-kort måste du själv
köpa ett nytt kort och lägga till det i ditt Paygoo-användarkonto.
Skicka ett e-postmeddelande till Hello@Paygoo.se med ditt mobilnummer
och kund-ID från kortet så flyttar vi pengarna till det nya kortet
enligt gällande regler. Pengar kan bara överföras mellan kort som
är länkade till samma Paygoo-användarkonto.
9. Inlösen
9.1 Du kan lösa in hela eller en del av saldot genom att skicka ett
e-postmeddelande till hello@paygoo.se i upp till sex år efter kortets
utgångsdatum, vilket anges på kortet. Vi överför då saldot till ett
bankkonto i ditt namn. Vi kan begära bevis på att kontot är registrerat i
ditt namn.
9.2 Du kommer att debiteras en avgift (se översiktstabellen) som täcker
kostnaderna för inlösen vid varje enskilt tillfälle när du löser in hela
eller en del av saldot i följande situationer:
9.2.1 när du begär inlösen innan avtalets slutdatum
9.2.2 när innehavaren av e-pengarna säger upp avtalet före avtalets
överenskomna slutdatum eller
9.2.3 när du ber om inlösen över ett år efter avtalets slutdatum.
9.3 Du får en påminnelse om denna avgift före en eventuell inlösen.
Observera att om ditt saldo motsvarar eller är mindre än beloppet du vill
lösa in enligt de förhållanden som anges ovan kommer avgiften att motsvara
saldot, som då minskar till noll.
9.4 Du kommer inte att debiteras en avgift vid inlösen om:
9.4.1 vi säger upp avtalet eller
9.4.2 begäran om inlösen sker i samband med uppsägning av avtalet till
följd av ändringar i avtalet.
10. Ytterligare kortinnehavare
10.1 Du kan begära att ytterligare kortinnehavare får kort med tillgång
till ditt saldo och vi debiterar då en avgift per kort (se
översiktstabellen). Korten har ett gemensamt saldo. Ytterligare kort kan
endast ta emot påfyllningar genom överföring från huvudkortet. Alla
transaktioner och avgifter dras från ditt saldo.
10.2 Du måste ange namn, adress och födelsedatum för alla ytterligare
kortinnehavare, som måste godkänna att du tillhandahåller oss med dessa
uppgifter.
10.3 Alla ytterligare kortinnehavare måste vara minst 13 år. Vi kan komma
att kräva bevis på ålder och det är ditt ansvar att tillhandahålla oss med
detta.
10.4 Du är ansvarig för att alla ytterligare kortinnehavare efterlever
kraven i användarvillkoren för deras kort.
10.5 Du måste kontrollera att alla ytterligare kortinnehavare under 18 år
inte använder kortet i något sammanhang där minsta ålder är 18 år, t.ex.
för spel, vuxenunderhållning eller alkoholinköp.
10.6 Om huvudkortet går ut eller avtalet avslutas upphör åtkomsten av
saldot för eventuella ytterligare kortinnehavare och deras kort upphör att
gälla. Detta sker även om utgångsdatumet för en ytterligare kortinnehavares
kort infaller senare än utgångsdatumet för huvudkortet.
11. Ansvar
11.1 Du måste underteckna kortet så snart du mottar det och förvara det
säkert. Du måste alltid se till att:
11.1.1 ingen annan använder ditt kort
11.1.2 du inte avslöjar din PIN-kod och aldrig skriver ner ditt lösenord,
PIN-kod eller någon annan säkerhetsinformation du har tillhandahållit oss,
såvida du inte gör detta på ett sätt som gör det omöjligt att känna igen
dessa uppgifter och
11.1.3 du endast delar ditt kort, kortnummer eller PIN-kod för att utföra
(eller försöka utföra) transaktioner. 11.2 Om du förlorar ditt kort eller
om det blir stulet, om någon annan får reda på din PIN-kod eller om du tror
att ditt kort, kortnummer eller din PIN-kod kan missbrukas måste du:
11.2.1 genast ringa oss på +46 (0) 107 502 421, så att vi kan spärra ditt
kort och din PIN-kod
11.2.2 skriva till oss inom sju dagar för att bekräfta att kortet är
förlorat, stulet, eller har missbrukats, om vi ber om detta, (adressen är
Paygoo AS/AB, Dronning Eufemias gate 16, 0191 OSLO, NORGE) och
11.2.3 omedelbart sluta använda kortet, kortnumret och PIN-koden. Om du
hittar kortet efter att du har anmält det som förlorat, stulet eller
missbrukat måste du klippa sönder det och meddela oss så snart som möjligt.
11.3 Om ditt kort, ersättningskort eller kort tillhörande en ytterligare
kortinnehavare försvinner eller blir stulet kan du, efter att du har
meddelat oss om detta, beställa ett nytt kort genom att maila oss på
hello@paygoo.se Vi debiterar en avgift för ersättningskortet. Avgiften
anges i översiktstabellen.
11.4 Om kortet har förlorats, stulits, eller förstörts, är du inte ansvarig
för en annan persons användning av kortet, kortnumret eller PIN-koden, om
du inte:
11.4.1 har godkänt att vederbörande använder ditt kort, kortnummer eller
PIN-kod, eller genom grov vårdslöshet eller oaktsamhet inte har följt
villkoren i avsnitt 11.1. I sådant fall kan du hållas ansvarig för all
användning som sker innan du meddelar oss, i enlighet med dessa villkor,
eller
11.4.2 har agerat bedrägligt. I sådant fall kan du, i den utsträckning som
lagen medger, vara ansvarig för missbruk av kortet, kortnumret eller
PIN-koden.
11.4.3 Du kan endast hållas ansvarig för upp till 380 SEK till följd av
transaktioner som uppstår genom användning av ett förlorat eller stulet
kort, eller felaktig användning av betalkortet där kortinnehavaren inte har
lyckats skydda säkerhetsinformationen. Ansvarsgränsen på 380 SEK gäller vid
varje förlust, stöld eller felaktig användning, och inte per transaktion.
Om du har rätt till återbetalning för en obehörig transaktion ser vi till att du mottar denna innan slutet på nästa bankdag.
11.5 Om kortet har använts utan din tillåtelse eller har förlorats, blivit
stulet eller om du misstänker att ditt kort kan ha missbrukats, kan vi
komma att lämna information till polisen som vi anser kan vara av
betydelse.
11.6 Vi tar inget ansvar för:
11.6.1 onormala eller oförutsägbara omständigheter som är utanför vår
kontroll (till exempel fel i ett datasystem på grund av omständigheter
utanför vår kontroll eller strejk på grund av omständigheter utanför vår
kontroll) som hindrar oss från att tillhandahålla tjänsten som normalt
11.6.2 personer som vägrar att godkänna (eller försenar godkännandet av)
kortet, kortnumret eller PIN-koden, eller
11.6.3 bankomater som inte betalar ut kontanter. Vi ansvarar inte för det
sätt som du meddelas om eventuellt nekande eller försening.
11.7 Vid fel eller tvister om transaktioner ber vi dig skicka ett
e-postmeddelande till hello@paygoo.se.
12. Ändringar i användarvillkoren
12.1 Vi kan ändra dessa villkor, inklusive avgifter och kostnader, eller
införa nya villkor när som helst. Om vi gör några ändringar meddelar vi dig
skriftligen via e-post två månader i förväg.
12.2 Om vi gör ändringar i dessa villkor kommer de nya villkoren att finnas
på www.paygoo.se från den dag ändringen träder i kraft.
12.3 Om du inte meddelar oss om dina invändningar mot de eventuella
ändringarna före det angivna ändringsdatumet godkänner du automatiskt
ändringarna.
12.4 Om du meddelar oss om att du inte godkänner ändringarna efter
mottagandet av meddelandet om detta och före det angivna ändringsdatumet
upphör detta avtal omedelbart att gälla, och du kan lösa in det totala
saldot utan några extra kostnader enligt villkoren i avsnitt 9.4.2.
13. Ångerrätt
13.1 Om du ångrar dig kan du säga upp kortet inom 14 dagar från den dag då
du mottog bekräftelsen om att din ansökan har blivit godkänd genom att
maila oss på hello@paygoo.se. Vi debiterar en avgift om du säger upp kortet
under denna period. Vi återbetalar eventuellt saldo på kortet samt
eventuella avgifter som du har betalat.
13.2 Vi gör återbetalningen i kortets valuta.
14. Uppsägning av avtalet
14.1 Vi kan säga upp detta avtal när som helst. Om inga särskilda
omständigheter föreligger meddelar vi dig skriftligen två månader i förväg.
14.2 Du kan säga upp avtalet enligt villkoren i avsnitt 12.4 och 13 genom
att maila oss på hello@paygoo.se.
14.3 Om du inte löser in hela saldot inom sex år efter kortets utgångsdatum
sägs avtalet upp.
15. Allmänt
15.1 Genom att ingå detta avtal godkänner du att vi använder dina uppgifter
enligt avsnitt 18, "Så använder vi dina personuppgifter”, i dessa
användarvillkor.
15.2 Vi kan komma att övervaka och/eller spela in telefonsamtal mellan dig
och oss eller med tjänsteleverantörer.
15.3 Du måste uppge en e-postadress, postadress och telefonnummer och
meddela oss om eventuella ändringar.
15.4 Vi kan överlåta våra rättigheter eller skyldigheter enligt detta avtal
eller ge befogenhet till någon annan att utöva dem enligt avtalet. Du får
inte överlåta några av dina rättigheter eller skyldigheter enligt detta
avtal.
15.5 Vi kan skjuta upp att genomdriva våra rättigheter enligt detta avtal
utan att förlora dem.
15.6 Om vi inte kan upprätthålla något avsnitt eller villkor, eller några
delar av ett avsnitt eller villkor i detta avtal, påverkar detta inte något
av de andra avsnitten eller villkoren eller några andra delar av avsnitten
eller villkoren.
15.7 Avtalet omfattas av engelsk och walesisk lagstiftning. Detta avtal är
på svenska och alla kommentarer och all information i avtalet kommer att
vara tillgänglig på svenska.
16. Information om betaltjänster
16.1 Detta villkor (16) gäller endast om säljarens bank finns inom EES och
betalningstjänsterna utförs i euro eller annan valuta i en EES-medlemsstat.
16.2 Vi kommer att säkerställa att transaktionen du gör krediteras säljarens bank eller att återbetalda pengar efter inlösen eller uppsägning krediteras din bank inom dessa tidsfrister:
Transaktionstyp |
Period |
Transaktionen utförs i en annan valuta än SEK eller involverar mer än en valuta |
I slutet av den fjärde bankdagen efter den dag då transaktionsordern togs emot |
Övriga transaktioner |
I slutet av bankdagen efter den dag då transaktionsordern togs emot |
16.3 Om du använder ditt kort eller lämnar kortuppgifter till en säljare för att utföra en transaktion innan du vet vilket belopp som kommer dras från ditt kort kan du ha rätt att begära återbetalning om beloppet är oväntat högt. Det förutsätter att du meddelar Paygoo om detta inom åtta veckor från att beloppet drogs från ditt saldo. Du har inte rätt till återbetalning om du har informerats av oss eller säljaren om beloppet minst fyra veckor innan transaktionen dras från ditt saldo, och du har godkänt transaktionen.
Om du kan genomföra betalningar direkt från ditt konto till en annan person, och om en betalning som du bett oss att genomföra inom EES kommer in senare än den skulle ha gjort kan du be oss att kontakta den mottagande banken och be dem behandla den som om den vore genomförd i tid.
Vi kommer inte att blockera belopp på ditt konto för kortbaserade betalningstransaktioner, där du inte vet det exakta beloppet vid det tillfälle då du godkänner transaktionen, såvida du inte meddelar oss om ett exakt belopp att blockera. Detta kan gälla för betalningar på bland annat hotell och bensinstationer. Vi släpper blockerade belopp utan dröjsmål så snart vi har meddelats om det exakta beloppet och direkt efter att vi mottagit betalningsordern.
16.4 Vid mottagandet av en sådan begäran som beskrivs ovan kan vi kräva att
du tillhandahåller oss med ytterligare information för att vi ska kunna
avgöra om villkoren i avsnitt 16.3 uppfylls. Vi genomför återbetalningen
eller meddelar dig varför vi nekar den inom tio bankdagar från mottagandet
av begäran enligt villkoren i avsnitt 16.3 eller från att eventuell
ytterligare information har mottagits.
16.5 Vi ansvarar för att transaktionen genomförs på rätt sätt, såvida vi inte kan bevisa att transaktionen har tagits emot av säljarens bank, i vilket fall säljarens bank är ansvarig gentemot säljaren. Du kan begära att vi vidtar omedelbara åtgärder för att spåra en felaktigt utförd transaktion och att vi meddelar dig om resultatet.
16.6 När en säljare påbörjar en transaktion är det säljarens bank som är
ansvarig för att all relevant information överförs till oss på rätt sätt.
Om säljarens bank kan bevisa att de inte är ansvariga för en misslyckad
transaktion eller en felaktigt utförd transaktion är det vi som är
ansvariga gentemot dig.
16.7 Om vi är ansvariga för att ett felaktigt belopp har dragits från ditt
saldo rättar vi till felet. Om vi är ansvariga för en att transaktion som
du inte har godkänt debiterats från ditt saldo kommer vi återbetala
beloppet och behandla transaktionen som om den aldrig ägt rum. Du måste
informera oss om otillåtna eller felaktiga transaktioner så snart som
möjligt och senast 13 månader efter debiteringen. Om du inte uppfyller
detta krav är vi inte längre ansvariga.
16.8 Vi har inget ansvar om du identifierar fel säljare vid en transaktion.
I sådana fall kommer vi att göra vad som rimligen kan förväntas av oss för
att du ska få tillbaka det aktuella beloppet. Vi kan debitera en avgift för
att täcka eventuella kostnader för detta.
17. Klagomål och kontaktuppgifter
17.1 Om du vill lämna in en synpunkt eller kontakta oss av någon annan
anledning i samband med dessa villkor kan du skriva till Paygoo AS/AB,
Dronning Eufemias gate 16, 0191 Oslo, Norge, eller skicka ett
e-postmeddelande till hello@paygoo.se. Vi behandlar ärende snabbt och på
ett rättvist sätt. Om du inte är nöjd med resultatet kan du skriva till:
Financial Ombudsman Service at Exchange Tower, Harbour Exchange, London,
E14 9SR, Storbritannien.
Vi försöker att lösa eventuella problem som du har med betalkortet eller tjänsten inom 15 bankdagar efter att vi mottagit ärendet och vid särskilda omständigheter inom 35 bankdagar (vi meddelar dig om detta är fallet).
18. Så använder vi dina personuppgifter
18.1 Vi kan göra en kreditupplysning hos ett kreditupplysningsföretag.
Kreditupplysningen genomförs för att verifiera din identitet. Vi kommer
inte att genomföra en komplett kreditutvärdering. Vi använder ett
automatiserat system för att fatta beslut, granska din ansökan och
verifiera din identitet.
18.1.1 Om vi inte kan verifiera din identitet kan vi be dig tillhandahålla
dokumentation som kan hjälpa oss att bekräfta din identitet och adress.
18.2 Kreditupplysningsföretag kan kontrollera den information som du uppger
gentemot uppgifter i andra databaser (offentliga eller andra) som de har
tillgång till. En oregistrerad förfrågan görs. En oregistrerad förfrågan är
en sökning som görs om ändamålet inte är att låna pengar. Ditt kreditbetyg
påverkas inte om du senare ska ansöka om kredit. Den syns inte hos andra
långivare än den som utför sökningen. Den kommer att finnas med i din
kreditrapport, så att du vet att sökningen har gjorts, men ditt kreditbetyg
påverkas inte om du senare ska ansöka om kredit.
18.3 Om du tillhandahåller oss med falska eller felaktiga uppgifter och vi
upptäcker bedrägeri kommer vi att meddela bedrägeriförebyggande
myndigheter. Polisen får tillgång till och kan använda dessa uppgifter.
18.3.1 Bedrägeriförebyggande myndigheter delar uppgifterna med andra
organisationer. Vi och andra organisationer kan få tillgång till och
använda uppgifter som finns registrerad hos utländska bedrägeriförebyggande
myndigheter. Kontakta oss via e-post på hello@paygoo.se.
18.3.2 om du vill ha mer information om kreditupplysningsföretagen och
bedrägeriförebyggande myndigheter. Du har rätt till dessa uppgifter. Du har
rätt att få en kopia på de uppgifter vi har om dig. Skriv till: Paygoo
AS/AB, Dronning Eufemias gate 16, 0191 Oslo, Norge eller skicka ett
e-postmeddelande till help@paygoo.se. Vi kan debitera en avgift för denna
service.
18.4 Vissa uppgifter från kreditupplysningsföretag och
bedrägeriförebyggande myndigheter delas med oss och andra organisationer,
bland annat för att:
18.4.1 förhindra bedrägerier och penningtvätt genom att kontrollera ansökningar om kredit, kreditrelaterade eller andra faciliteter, yrkanden och skadeanmälningar för alla typer av försäkringar, jobbansökningar och personalregister samt för att verifiera din identitet.
18.4.2 Myndigheternas uppgifter kan också användas i andra syften, efter
särskilt godkännande från dig, eller under särskilda omständigheter där det
krävs enligt lag eller tillåts enligt villkoren i den brittiska
dataskyddslagen från 2018 (GDPR).
18.5 När du har ingått ett avtal med oss kan vi använda följande
information om dig:
18.5.1 uppgifter du tillhandahåller oss med eller som vi redan har om dig,
inklusive det telefonnummer du ringer oss från, vilket vi kan registrera
18.5.2 uppgifter vi mottar när vi ska besluta om din ansökan eller avtal,
inklusive uppgifter vi får från förfrågningar och sökningar i ditt namn hos
kreditupplysningsföretag och bedrägeriförebyggande myndigheter
18.5.3 uppgifter (inklusive uppgifter om betalningar och transaktioner) som
vi kan ha om konton eller policyer som du har med eller genom oss och
18.5.4 uppgifter vi får från andra aktörer som har tillåtelse att lämna ut
uppgifter om dig
18.6 Vi kommer att hantera, använda, administrera, kontrollera, dela och
registrera uppgifter om dig för att:
18.6.1 söka i register hos kreditupplysningsföretag och
bedrägeriförebyggande myndigheter (inklusive uppgifter från utlandet) för
att kunna administrera ditt konto
18.6.2 administrera dina konton och försäkringar samt alla ansökningar,
avtal och kommunikation du har med oss
18.6.3 genomföra, övervaka och analysera vår egen verksamhet
18.6.4 kontakta dig via e-post, på telefon eller på annat sätt om andra produkter och tjänster som vi tror kan intressera dig, såvida du inte har meddelat oss att du inte vill motta direktmarknadsföring
18.6.5 bekämpa bedrägerier, penningtvätt, terrorism och annan brottslighet
och
18.6.6 följa lagar eller förordningar i alla länder.
18.7 Vi kan dela uppgifter om dig med:
18.7.1 personer som arbetar för oss eller våra samarbetspartners
18.7.2 bedrägeriförebyggande myndigheter
18.7.3 alla organisationer som stödjer en eller flera av våra produkter som
du använder
18.7.4 alla betalningssystem med vilka ditt kort är utfärdat
18.7.5 vissa myndigheter i syfte att upptäcka och förhindra terrorism
(inklusive myndigheter utanför Storbritannien) om en betalning bearbetas i
ett globalt betalningssystem
18.7.6 alla som vi överför någon av våra rättigheter eller skyldigheter
till, i enlighet med det avtal vi har med dig, och
18.7.7 alla som du ger oss behörighet att lämna ut uppgifter om dig till
18.8 Behandling av dina uppgifter kan, som beskrivs ovan, innebära att de
skickas till länder utanför EES-området, inklusive USA. I sådana fall har
vi ansvar för att uppgifterna behandlas på ett säkert sätt.
18.9 Vi lagrar enbart uppgifter om dig så länge det behövs, eller i den mån
det krävs för att uppfylla rättsliga förpliktelser (vanligtvis inte mer än
fem år efter inlösen eller uppsägning).
19. Översiktstabell – avgifter
I tabellen sammanfattas det huvudsakliga produktinnehållet, och
informationen är inte avsedd att ersätta produktens användarvillkor.
Avgifter, gränser och begränsningar för varje kort framgår nedan.
Avgifter | Belopp |
---|---|
Avgift för kortköp | 99 SEK |
Årsavgift (dras av vid aktivering och därefter en gång per år) | 95 SEK |
Påfyllningsavgift (tillkommer varje gång du fyller på kortet) | 29 SEK |
Avgift för extrakort som utfärdas till en ytterligare kortinnehavare eller för ersättningskort | 125 SEK |
Avgift för inlösen och uppsägning | 125 SEK |
Serviceavgift för att hämta PIN, kontrollera saldo och få en översikt över transaktioner | 5 SEK |
Avgift för papperskopia av utdraget (på begäran) | 125 SEK |
Överföringsavgifter | Belopp |
---|---|
Avgift för köp i kortets valuta | 3 SEK |
Serviceavgift (provision) för köp i annan än kortets valuta | 4% |
Avgifter för kontantuttag | Belopp |
---|---|
Avgift för uttag i bankomat i kortets valuta (bankomatens ägare kan debitera ytterligare avgifter) | 1,5 % av beloppet + 15 SEK |
Avgift för uttag i bankomat i annan än kortets valuta (bankomatens ägare kan debitera ytterligare avgifter) | Växlingsavgift (4 %) + 1,5 % av beloppet + 15 SEK |
Kortbegränsningar – FDD-profil | Belopp |
---|---|
Maximalbelopp | 500.000 SEK |
Maximal påfyllning per dag | 10.000 SEK |
Maximal påfyllning per månad | 45.000 SEK |
Maximal påfyllning per år | 360.000 SEK |
Uttagsgräns för bankomat per dag | 2.000 SEK |
Uttagsgräns för bankomat per månad | 15.000 SEK |
Uttagsgräns för bankomat per år | 150.000 SEK |
Maximal användning per dag | 50.000 SEK |
Maximal användning per månad | 100.000 SEK |
Maximal användning per år | 500.000 SEK |
20. Kontakt vid nödfall
Vi kan behöva kontakta dig snabbt om vi misstänker eller upptäcker att
bedrägeri har förekommit på ditt konto (om vi inte förhindras att göra
detta av juridiska skäl) eller vi har utsatts för en säkerhetsrisk. Vi kan
till exempel skicka ett SMS istället för att ringa eller skicka e-post om
vi anser att det är det snabbaste sättet att kontakta dig. När vi kontaktar
dig informerar vi dig även om hur du kan minska risken för ditt betalkort,
beroende på vad hotet är.
Vi kontaktar dig på de kontaktuppgifter som du har tillhandahållit oss med. Du måste omgående meddela oss om dina personuppgifter eller kontaktuppgifter ändras.
21. Internationella betalningar
Om du har ett betalkort som tillåter internationella betalningar bör du
vara medveten om att sättet vi hanterar betalningar till länder utanför EES
och i valutor tillhörande länder utanför EES kommer att ändras, och om
inget annat anges kommer dina användarvillkor att gälla för dessa
betalningar.
Du kommer inte längre kunna betala avgifter åt någon vid betalningar inom EES (oavsett valuta). Alla medlemsländer i EU samt Island, Norge och Liechtenstein ingår i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).